Адвокатът на близките на загиналите и пострадалите при трагедията в Хитрино заяви, че присъдите, дадени на машинистите са занижени.
„Присъдата не ни удовлетворява. В рамките на днешния ден ще пуснем жалба. Ще искаме максимално наказание и за двамата машинисти. Извършеното от тях престъпление е жестоко, а последиците – големи. Затова и двамата заслужават максималните наказания, предвидени в Наказателния кодекс”, каза той пред NOVA.
Пострадалите очакват от фирмата да изпълни задълженията си, да им заплати за нанесените щети и лично от ръководството на фирмата да поднесат своите извинения.
„Това, което се случи тук, е страшно. И вместо тази фирма да губи ресурс в безсмислени дела, да си понесе отговорността. Също така очакваме от държавата да се задейства, да не чака да изтече давността. Да си заведе искове за това, което е нанесено като вреди на инфраструктурата. Аз не желая като данъкоплатец аз да плащам за това, което фирмата е направила тук. Поне 5 млн. лв. са вредите, които държавата е понесла. 3 години минаха, още 2 години е давността“, обяснява Димитров.
Обстоятелствата около катастрофата обаче повдигнаха въпроси в публичното пространство и социалните мрежи дали всъщност цялата вина пада върху машинистите или те са просто „изкупителни жертви“.
Преди дни „Булмаркет“ заяви, че релсите в Хитрино не са ремонтирани от 1987 г., което не беше изненада за обществото. Преди това излезе тезата, че взривът е бил предизвикан от печка на твърдо гориво. Сериозна версия бе и че влакът е дерайлирал заради изключена стрелка.
Експерт обяви, че взривилата се цистерна не е била годна за използване, тъй като стените не били достатъчно дебели. Това повдигна въпроси за отговорността на „Булмаркет“, откъде пък обясниха, че влаковата композиция не е тяхна собственост.
Тя е предадена на русенския превозвач от неговия румънски колега, който притежава част от вагоните, а другата част са на френска фирма. В хода на делото експертите установяват, че цистерната, която се преобърна, е негодна. Тя има технически сертификат, има лиценз да превозва опасни товари. Този сертификат е издаден от румънска фирма за ремонт на вагони”, посочи Десислава Николова, пиар на фирмата превозвач.
Всички тези факти бяха използвани в съда като смекчаващи вината обстоятелства при определянето на присъди от 15 и 10 затвор за машинистите Димитър Михнев и Радослав Петков. Въпреки това, съдебно никой друг не носи отговорност, тъй като липсва внесено обвинение за престъпление от общ характер срещу други лица по настоящото дело.